I dag skal jeg skrive litt om hva jeg har lært på skolen i kommunikasjon og Service de siste ukene. Læreren vår Cecilie er en morsom og grei lærer. Hun får faget kommunikasjon og service til å virke gøy. Hun er en lærer som får meg til å forstå hva kommunikasjon og service virkelig handler om. Og dette er noe av det hun har lært meg...
Jeg vil fortelle enkle og lure tips til blant annet å hjelpe kunden på den beste måten, å ikke miste en kunde når du er ansatt i en butikk (bedrift), konsekvenser for dette og hva som kan skje hvis du avviser kunden helt.
![]() |
Eksempel på god service |
Kommunikasjon og service handler egentlig om hvordan du er med andre mennesker. Noen ansatte er redde for å dumme seg ut når det kommer en kunde. Kanskje den ansatte tenker at kunden klarer seg bedre enn uten din hjelp, men der tar du feil. Hvis kunden trenger hjelp, så bør du hjelpe han/hun, det dummeste du kan gjøre er å avvise personen eller gi kunden dårlig service. Og det kan koste deg dyrt. Hvis kunden føler ser avvist og går sin vei, kan du risikere at kunden ikke kommer tilbake eller i værstefall snakke stykt om din bedrift til sine venner. Og de vil si det videre til sine igjen.
![]() |
En ung jente hjelper en gammel dame |
Det beste du kan gjøre er å la kunden føle seg "spesiell". Når jeg sier "spesiell" mener jeg at du må vise kunden at du ser han/hun. Hvis du ser en kunde som kommer inn kan du gjerne spør han/hun om det er noe han/hun trenger hjelp til. Hvis kunden da sier ja, så kan du fortsette å stille kunden spørsmål slik at du kan "fiske" deg frem på hva kunden er på jakt etter. Hvis du hjelper kunden og viser at du vil både lytte og snakke med kunden kan dette føre til at personen kommer tilbake. Og hvis du er ekstra heldig kan kunden si hvor serviceinnstilt din bedrift er, som igjen kan føre til flere kunder.
Det du må passe på er at du ikke kommer med unødvendige spørsmål eller at du kommer med svar som kan virke ekle. Som for eksempel hvis kunden har valgt et produkt (en jakke) som han/hun gjerne vil ha, og du sier "nei, den må du ikke kjøpe. Den var utrolig stygg på deg". Det kan virke fristende å si ifra hvis en kunde ikke passer akkurat den jakken. Hvis du sier krenkende ting til en kunde ber du om å miste kunden med en gang.
![]() |
Den gode sirkel. Lærer du følgende punkter til denne er du på god vei! |
En annen viktig ting du må huske, på jobben er humøret. Husk alltid å ha humøret oppe! Hvis du har en dårlig dag og lar dette gå ut over kunder og kolleger kan dette føre til konsekvenser. Spesielt hos en kunde!
https://www.itslearning.com/main.aspx?CourseID=113201
- Eldor :-)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar